In gesprek met Tony’s Chocolonely

Tony's Chocolonely

Geld verdienen met duurzaamheid kan. Dat bewijst bijvoorbeeld Tony’s. Met hun heerlijke, slaafvrije chocolade veroveren ze de Nederlandse markt. Al is geld verdienen niet het doel, daarover later meer.

De afgelopen 2 weken had ik het genoegen met 2 Tony coryfeeën kennis te maken: Henk Jan van de Belt bij de ledendag van Innofood en, meer persoonlijk, Henk Veldman tijdens een inspirerende sessie vanuit mijn opleiding bij Nyenrode. Daar mochten we hem het hemd van het lijf vragen. In deze ‘In gesprek met..’ fragmenten uit beide bijeenkomsten:

Wat is jullie werkwijze in het streven naar slaafvrije chocolade?

We werken alleen samen met coöperaties van chocoladeboeren. Zo heb je controle over met wie je zaken doet. Boeren krijgen in de huidige markt geen eerlijke prijs en leven daardoor vaak in armoede. En vanuit armoede komt vaak kinderarbeid voort en in de ergste gevallen moderne slavernij. Tony’s Chocolonely betaalt de coöperaties een extra premium bovenop de inkoopprijs en bovenop de FairTrade bijdrage. Met die extra premium komen de boeren wel op een leefbaar inkomen.

Jullie werken alleen samen met coöperaties, terwijl het probleem van moderne slavernij/ kinderarbeid meer ligt bij de kleine, alleen werkende boeren. Waarom is dat?

Om slaafvrije chocolade te maken moet je eerst werken met boeren die het goed doen. We gaan komend jaar wel een pilot opzetten met kleinere boeren: door die meer te betalen hoeven ze hun kinderen niet op de plantages te laten werken.

Hoeveel van de consumenten eet jullie chocolade vanuit jullie missie ‘op weg naar slaafvrije chocolade’?

We proberen onze missie zoveel mogelijk uit te dragen. We maken bv geen reclame voor verkoop van onze reep, maar we dragen bij uitingen steeds onze missie uit. Daarnaast is ook de indeling van de reep zelf een verwijzing naar onze missie: een ongelijke verdeling van de opbrengsten van chocolade. Ongeveer 60% van onze consumenten kent onze missie. Naarmate we groeien zal dat misschien minder worden, maar hoe groter we worden hoe meer impact we hebben.

Is jullie chocolade op dit moment 100% slaafvrij?

Dit is nog steeds moeilijk te bewijzen. Sinds dit jaar is de keten volledig traceerbaar door de aanschaf van een aparte silo voor cacaoboter bij onze chocolade producent. De garantie voor volledig slaafvrij komt daarmee weer een stukje dichterbij.

Teun van de Keuken, de initiatiefnemer van Tony’s Chocolonely,  is in de media nogal kritisch op jullie resultaat van jullie missie. Heeft hij gelijk en hoe gaan jullie hiermee om?

Teun zet vraagtekens bij de impact die we hebben op de hele chocolade keten. Die is nog gering, de industrie volgt ons initiatief nog nauwelijks.
Onze eerste focus lag op ‘creating awareness’: weet iedereen dat voor de chocolade die ze eten slaven zijn gebruikt? Daarna op ‘Lead by Example’: geef het goede voorbeeld. Onze 3e pilaar ‘Inspire to act’ gaan we nu serieus oppakken.

Hoe inspireren jullie de rest van de industrie om mee te gaan met jullie missie?

De beste manier is om te laten zien dat de consument warm loopt voor slaafvrije chocolade. Dus onze groeicijfers zijn zo een inspiratie voor de markt. Daarnaast dragen we onze 5 principes uit voor slaafvrije inkoop. (zie hier de 5 principes van Tony’s)

Wat is hierbij het streven? Dat ze jullie systeem gaan gebruiken? Is een premium betalen niet een heel kunstmatige oplossing die alleen maar kan bij kleinschaligheid?

Iedereen moet hier zijn eigen weg in vinden. Ons doel is de markt te inspireren door het goede voorbeeld te geven en te laten zien dat slaafvrije chocolade mogelijk is. Wat veel bedrijven nu doen is de boeren trainen. Onze ervaring is dat dat niet helpt: ze weten wel wat ze moeten doen, maar hebben de middelen er niet voor.

Zijn de andere ingrediënten die jullie gebruiken ook duurzaam?

We focussen op onze chocolade, dat is onze missie. De rest van de ingrediënten moet wel aan bepaalde minimum vereisten voldoen zoals slaafvrij en FairTrade.

Er wordt jullie wel verweten te commercieel te zijn, wat is daarop jullie reactie?

Wanneer je impact wil hebben, heb je een bepaald volume nodig. We hebben dan ook het streven om te groeien. Hoe meer chocolade we afzetten, hoe meer boeren we kunnen helpen. Geld verdienen is daarbij dan ook niet het streven, wel onze impact vergroten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *