Voedselverspilling: hot topic, nog te weinig resultaat. Wat kunt u doen? 10 tips.

Food Waste

Doel: 50% reductie

Hoewel er veel publiciteit is rondom voedselverspilling is er nog maar weinig resultaat: tussen 2010 en 2016 was er een lichte daling te zien, deze was echter niet significant. Datzelfde geldt voor 2017. En dat terwijl de ambities hoog zijn: Nederland heeft zich in lijn met de Verenigde Naties als doel gesteld om per 2030 een reductie van  50 procent te realiseren.

8% van de CO2-emissies

Nog even de cijfers:

  • Er wordt in Nederland per jaar ongeveer 2 miljard kilo voedsel wordt weggegooid. Dat komt neer op 20% van het geproduceerde voedsel, wat nooit de mond van de consument bereikt.
  • De grootste verspilling vindt plaats bij de consument (53%), maar ook binnen producerende bedrijven is er veel verspilling. Zo’n 19% van de food waste ontstaat in de verwerkende industrie.
  • Voedselverspilling is verantwoordelijk voor 8% van de CO2-emissies in de wereld. Als voedselverspilling een land was, zou het na China en Amerika de grootste uitstoter van CO2 zijn. Food waste binnen de EU is goed voor 170 miljoen ton CO2 uitstoot. Dat is ongeveer gelijk aan de totale CO2-uitstoot van Nederland.

Voorkomen food waste: Goede investering

Verspilling binnen uw bedrijf kost geld, veel geld. Uit onderzoek blijkt dat iedere euro die geïnvesteerd om binnen het bedrijf food waste tegen te gaan wordt een besparing van 14 euro oplevert, aldus het net verschenen rapport van ABN AMRO.. Investeren in het terugdringen van voedselverspilling is dus lucratief. 

“Elke euro investering levert 14 euro op”

ABN AMRO

10 tips:

5x Wat u kunt doen binnen uw bedrijf:

1 Monitoren

Meten = weten: U kunt pas goed aan de slag met voorkomen van verspilling als u eerst weet wáár, en vervolgens hóe het ontstaat. Weeg bakken met uitval, vergelijk de inkomende en de uitgaande stroom, bekijk de inkomende en gebruikte grondstoffen. Bespreek met de mensen aan de lijn waar zij verliezen zien ontstaan. Bepaal hoeveel kilo er verdwijnt bij productwissels.

Bedrijven zeggen vaak: wij verspillen heel weinig. Maar als ze gaan meten, blijkt pas hoe erg het is

Frans Timmermans

 

2 Productwissel en reiniging

Een grote bron van verspilling is de productwissel. Bij het legen van leidingen en overige apparatuur gaat veel product verloren. Mogelijkheden om dit de verminderen zijn:

  • slimme productievolgorde: door te letten op kleur, receptuur en allergenen van opeenvolgende producten kan er minder gereinigd worden en gaat er minder verloren.
  • Een ‘mol’ in de leidingen die de leiding schoonveegt en een barrière is tussen de 2 producties
  • Bij droge productie: ‘spoel’ met een neutraal ingrediënt als bloem of suiker en gebruik het spoelmateriaal in de volgende productie van het betreffende product
  • Bij natte productie: geef het spoelwater met waardevolle nutriënten een bestemming, bv in veevoer.

3 Juiste opvang van uitval

Zorg dat u reststromen en ander uitval gescheiden opvangt. Het is veel gemakkelijker een hoogwaardige bestemming te vinden voor uniforme reststromen dan voor mengsels.

4 Eigen verwerking reststromen

Onderzoek hoe u uw reststromen in bestaande of nieuwe producten kunt verwerken.

5 Inkoopbeleid

Grondstoffen zijn goedkoper bij inkoop in grote hoeveelheden. Maar let op: alleen als ze ook worden gebruikt! Hoe veel grondstoffen gaan er bij u over THT en worden gedumpt als veevoer?

5x acties richting consument:

Uit onderzoek door GFK blijkt dat 30% van de consumenten aangeeft eten weg te gooien omdat het over datum was. Door te veel gekookt eten wordt door 27% van de consumenten eten weggegooid. 28% gooit bewaarde restanten alsnog weg.

6 Zo lang mogelijke THT

Consumenten gooien eten weg zodra de THT verstreken is, ook al is het product nog goed. Geef uw product dan ook een zo lang mogelijke THT, ook al gaat de smaak of kleur dan licht achteruit.

7 Tips voor restjes

Plaats tips op de verpakking wat te doen met restjes van uw product: geef recepten voor overgebleven rijst pasta etc. en geef tips over hoe het te bewaren. Meerdere restjes rijst bewaard in de diepvries is bv weer genoeg voor een volgende maaltijd.

8 Alleen hele stukken groente en fruit laten toevoegen

Verkoopt u producten waar de consument zelf wat aan toe moet voegen, zorg dan dat ze geen restjes over houden: wat doet een consument met de andere helft van de paprika als ze een halve moeten toevoegen? Dat geldt ook voor fruit, blikjes en toe te voegen pakjes als bv slagroom.

9 Juiste portiegrootte

Pas de portiegrootte aan aan aan de consument. Geef eventueel een range aan, voor grote eters vs kleine eters.

10 Goed te legen verpakking

Er gaat ook veel verloren doordat verpakkingen niet goed te legen zijn. Weet u hoeveel er bij de consument of andere afnemer achterblijft in uw tubes, knijpflessen etc? Test eens hoe veel er bij consumenten/ food service klanten achterblijft in  ‘lege’ verpakkingen. En neem vervolgens maatregelen.