Recensie ‘ Duurzaamheid is Passé ’ van Hugo Hollander en Carolien Gadella-Van Wersch
Van duurzaamheid naar meervoudige waardecreatie
‘ Duurzaamheid is Passé ’ gaat niet zozeer over duurzaamheid, maar is een management boek over hoe je een toekomstbestendig bedrijf runt. En daar is duurzaamheid een logisch onderdeel van. Het is een appèl aan het bedrijfsleven om duurzaamheid te omarmen. Niet in de vorm van greenwashing of windowdressing, maar in die van meervoudige waardecreatie.
Onderdeel van de bedrijfsvoering
Dit sluit precies aan bij mijn eigen idee over duurzaamheid: je plakt het niet als onderdeel op je bedrijf, maar het is verweven in alle processen van de bedrijfsvoering.
Het is de droom van de schrijvers om de markt van ondernemers, die erop gericht zijn om een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij, te versterken, professionaliseren en uit te breiden.
Financiële én niet-financiële waarden
Het is geen idealistisch boek: een bedrijf met alleen idealisme en geen goed verdienmodel gaat het niet redden. Het gaat uit van de Profit with Purpose filosofie. Om echte impact te maken, hebben we bedrijven nodig die de markt veroveren. En dit boek geeft daarvoor een recept. De lezer wordt meegenomen in de wereld van de nieuwe economie, waarin andere, niet-financiële waarden steeds belangrijker worden.
8 ingrediënten
Met de 8 cruciale ingrediënten die in dit boek beschreven worden als uitgangspunt maak je je bedrijf gereed voor een succesvolle en duurzame toekomst:
1. Ondernemerschap
2. Gedegen business model
3. Maatschappelijke waardecreatie
4. Purpose
5. Samenwerken en delen
6. Systeemverandering
7. Clickfactor
8. Circulariteit
Elk onderdeel wordt uitvoerig beschreven en uitgelegd. Verlevendigd met voorbeelden uit het bedrijfsleven en reflectie van experts.
Elke bedrijf is anders en heeft zijn eigen recept, en daarmee een andere set en inzet van ingrediënten. Aan het eind van het boek wordt nog een praktisch stappenplan toegevoegd voor het samenstellen van het juiste recept.