Verbod Wegwerpplastic: ook een thema voor úw bedrijf
“Dat verbod op wegwerpplastic, dat gaat toch over plastic bestek en bordjes? Dat is meer iets voor de cafetaria’s”, zou u kunnen denken. Onder andere ja, maar u krijgt er ook mee te maken! Hieronder leg ik uit waarom en waar u zoal aan moet denken.
Er valt namelijk meer onder, en ook de levensmiddelenindustrie verpakt wegwerpplastic mee in zijn producten. Bovendien zijn er meer maatregelen aangekondigd waar u rekening mee dient te houden.
Wat betekent het verbod voor u?
Meer dan 40% van het plastic wordt maar 1 keer gebruikt. En veel daarvan eindigt in de berm of op straat en komt vervolgens in het water terecht.
In maart heeft het Europees Parlement besloten wegwerpplastic tegen te gaan met de volgende maatregelen:
-
- Plastic wegwerpbestek, wegwerpborden, wattenstaafjes, rietjes en roerstaafjes zijn vanaf 2021 verboden. Deze producten zijn samen volgens de EU goed voor circa 70% van het plasticafval dat in Europese wateren drijft.
- 90% van de plastic flessen moet worden ingezameld vanaf 2029. Ruim een op de drie flessen moet van hergebruikt plastic zijn gemaakt
- Daarnaast moeten Lidstaten het gebruik van plastic bakjes voor eten en drinkbekers ontmoedigen. Producenten van bv. sigaretten, schoonmaakdoekjes en snoeppapiertjes worden verplicht om mee te betalen aan afvalverwerking.
- De consument moet bewust gemaakt worden van de gevolgen van wegwerpproducten voor het milieu. In het voorstel staat dat producenten duidelijk op het label moeten vermelden waar je het product kunt recyclen, welke negatieve impact het product heeft op het milieu en hoeveel plastic erin is verwerkt.
“Meer dan 40% van het plastic wordt maar 1 keer gebruikt.”
1.000.000.000 rietjes
Starbucks doet vanaf 2020 wereldwijd plastic rietjes in de ban. Naar eigen zeggen gebruikt de koffieketen een miljard rietjes per jaar.
Ook cateraar Sodexo stopt met eenmalig plastic zoals rietjes, roerstaafjes, koffielepels, bestek, borden, draagtasjes en saladebowls. Zo voorkomt Sodexo dat jaarlijks 800.000 rietjes, 4 miljoen roerstaafjes en 6 miljoen stuks bestek na eenmalig gebruik als afval eindigen.
Gaat een verbod helpen?
In 2016 besloot Nederland gratis plastic tasjes te verbieden. Sinds die maatregel is ingevoerd, is het aantal plastic tassen in de Noordzee meer dan gehalveerd. Spectaculair! En die tasjes zijn niet eens verboden, ze zijn alleen niet meer gratis. Effect van het verbod zal er dus zeker zijn.
Ook in uw bedrijf.
Bijna driekwart van de shoppers vindt dat het de verantwoordelijkheid van bedrijven en retailers zelf is, en daarmee van de fabrikanten, om minder plastic aan te bieden aan klanten.
Aan de slag dus!
“Bijna driekwart van de shoppers vindt dat het de verantwoordelijkheid van winkels zelf is, om minder plastic aan te bieden aan klanten”
Waar kunt u zoal aan denken?
Voorkomen of verminderen bijverpakt plastic
bijvoorbeeld:
• Bijverpakte lepeltjes en vorkjes bij ijsjes, yoghurtbakjes en saladebakjes
• Rietjes op drinkpakjes
• Lolliestokjes
• Ijsstokjes
• Eenmalige spuitzakken bij bakmixen
• Apart verpakte bijlages als zakjes kruiden, marinade of toppings
• Flesjes soja bij de sushi
• Plastic blisters om blikjes en flesjes
Stel u hierbij de volgende vragen:
-
- Moet het erbij?
- Zo ja, moet het apart verpakt? U kunt kruiden bijvoorbeeld al op/ in het product doen
- Moet het van plastic? of is er ander geschikt materiaal in te zetten? Denk aan lepeltjes van bamboe, rietjes van papier, ijsstokjes van hout etc. Zie ook het voorbeeld van flessenhouder in de afbeelding.
- kan het met minder plastic? Zo kan bijgevoegde sojasaus ipv in een flesje ook in een kleine sachet.
Inzamelen van plastic flesjes en andere verpakkingen:
Bedenk een systeem om het plastic in te zamelen. Laat u bijvoorbeeld inspireren door het inzamelingssysteem van Nespresso cups. Levert u veel aan food service bedrijven? Dan kunt u met hen afspraken maken over retoursystemen.
Stimuleer uw consument het product te recyclen:
U bent verplicht de consument bewust te maken van de gevolgen van uw wegwerpplastic voor het milieu. U kunt hier op uw website aandacht aan besteden, of u kunt er hele campagnes omheen bedenken. Zie voorbeeld de nieuwe campagne van CocaCola.
Laat de consument weten hoe uw (bij)verpakking weg te gooien:
Geef op uw verpakking met symbolen aan hoe en waar welk deel van uw verpakking weggedaan moet worden. Zie voor de te gebruiken symbolen de weggooiwijzer.