Blog

Upcycling: haal meer uit uw reststromen

Upcycling van reststromen komt steeds meer in de belangstelling.  Leer van  fruitafval, parfum van sinaasappelschillen en tassen van jute balen koffie:  Wat zijn de mogelijkheden met uw reststromen?

 Wat is upcycling?

Upcycling is het gebruiken van reststromen op zo’n manier dat het uiteindelijke resultaat meer waarde heeft dan de reststroom zelf.

Bij recycling krijgt het dezelfde waarde, bv van petfles naar petfles. Bij downcycling krijgt het na verwerken een lagere waarde, bv verschillende soorten plastic omgezet in ‘bermpaaltjes-plastic’.

Een reststroom levert veel meer op als grondstof dan als afval. En er wordt ook nog eens iets nuttigs mee gedaan: win-win.

Reststromen uit levensmiddelen

Resten levensmiddelen bevatten o.a.  vezels, eiwitten, koolhydraten en vetten. Lees “Upcycling: haal meer uit uw reststromen” verder

Zo voorkom je de schijn van greenwashing: 7 tips

Merken en bedrijven worden beter gewaardeerd als ze laten zien maatschappelijk verantwoord bezig te zijn. Maar dat wordt direct te niet gedaan wanneer je wordt beschuldigd van greenwashing. Zo kun je dit voorkomen:

Wat is greenwashing?

Greenwashing of groenwassen is het je groener of maatschappelijk verantwoordelijker voordoen dan je bent.

De Commissie en de consumentenautoriteiten in een screening van websites op greenwashing vastgesteld dat meer dan de helft van de claims niet kan worden bewezen.

Voorkomen van beschuldiging van greenwashing

Om beschuldiging van greenwashing te voorkomen is een heldere en transparante communicatie en een duidelijk MVO beleid essentieel. Deze en andere tips: Lees “Zo voorkom je de schijn van greenwashing: 7 tips” verder

Duurzaam inkopen? Vergeet de bedrijfskleding niet

Duurzame bedrijfskleding

In de levensmiddelenindustrie gaat het bij duurzaam inkopen vaak eerst over de energie, de grondstoffen en de verpakkingen. Maar heeft u al nagedacht over duurzame bedrijfskleding?

Waarom duurzame bedrijfskleding: De impact van kledingproductie

Kleding heeft een enorme impact op het milieu. Het is één van meest vervuilende industrieën wereldwijd. Voor de productie van één spijkerbroek is bijvoorbeeld 7.000 liter water nodig. Verder worden er voor de productie veel vervuilende chemicaliën gebruikt. Ook het verven van de stoffen is  zeer milieuvervuilend: verven van textiel is verantwoordelijk voor maar liefst 25% van de watervervuiling. Om te zien of kleding milieuvriendelijk is geproduceerd kun je zien aan een aantal keurmerken.

Slechte arbeidsomstandigheden Lees “Duurzaam inkopen? Vergeet de bedrijfskleding niet” verder

Wat kunnen we behouden na corona?

Na een heftige periode keert nu de rust langzaam weer terug. Het aantal corona-besmettingen daalt en de regels versoepelen. Maar willen we helemaal terug naar daarvóór? In het kader van duurzaamheid kunt u het volgende beter behouden na corona:

Thuiswerken

Als we één ding massaal hebben ontdekt is dat thuiswerken makkelijker te realiseren is dan menigeen dacht.  De systemen zijn er inmiddels volledig op ingericht. En medewerkers blijken die eigen verantwoordelijkheid prima aan te kunnen. Natuurlijk zijn er altijd nog beroepen waarbij het minder makkelijk is, maar kantoorpersoneel kan makkelijk 1 of meerdere dagen per week thuiswerken. Dat scheelt uw medewerker stress ivm minder tijd kwijt zijn aan reizen, en voor u scheelt  het in reiskosten.

Videoconferencing tussen locaties

Heeft u verschillende locaties? Ga dan meer videoconferencen in plaats van steeds naar elkaar toe te reizen. Richt goede videoconfernce mogelijkheden in op uw locaties.

Minder zakenreizen

Nu we ontdekt hebben dat overleggen op afstand in heel veel gevallen prima kan,  en er veel ervaring mee hebben opgedaan, kunnen we in de toekomst beter afwegen of die zakenreis wel echt nodig is. Zeker de reizen met het vliegtuig kunnen drastisch verminderd worden. Onderzoek laat zien dat twee derde van medewerkers van grote bedrijven verwacht dat er ook na de coronacrisis minder zakelijk gevlogen gaat worden door hun bedrijf.

Flexibele kantoortijden

Nu we weten dat thuiswerken prima kan, is het ook een idee om de vaste kantoortijden los te laten. Eerst een ochtendje thuiswerken om vervolgens die meeting op kantoor bij te wonen wordt nu wellicht veel normaler. Dit kan een heleboel files gaan schelen!

Minder Printen

Met het thuiswerken zal het aantal printjes dat is gemaakt ook flink zijn gedaald: omdat thuis printen lastiger gaat, omdat je voor een meeting geen printje meer nodig had omdat je het scherm bij de hand had etc. Laten we dat behouden na corona: deze printjes hoeven op kantoor ook niet. Hou dit vast!

Meer naar buiten

Het coronavirus heeft ons massaal naar buiten gestuurd. En dat is eigenlijk heerlijk! Overweeg of de 1 op 1 overleggen ook wandelend kunnen. Zeer geschikt voor de wat gevoeligere gesprekken. En goed voor de vitaliteit. Ook meetings in kleinere groepen kunnen buiten, daar lenen brainstorms zich bijvoorbeeld heel goed voor.

Meer lokale handel

We zijn met de neus op de feiten gedrukt: internationale handel heeft grote nadelen. Leveringen waren opeens verre van zeker. Er is massaal gezocht naar alternatieve leveranciers dichterbij, en vaak zijn die ook gevonden. Dit is heeft een grote milieuvoordelen vanwege de gereduceerde transport kilometers.

Aan de slag met MVO: juist nu!

Er is meer aandacht voor mens, dier en milieu. Mensen hebben tijd gehad voor bezinning en zijn zich meer bewust van hun omgeving.

Deze crisis heeft laten zien wat er mis kan gaan als je niet bent voorbereid op de gevolgen van die crisis. Er is nog een andere, langzamere crisis gaande: de klimaatcrisis. Deze verloopt niet acuut, zoals corona, maar in slow motion. Maar vergis u niet: deze crisis gaat iedereen hard treffen. Op lange termijn door mislukte oogsten en slechte verkrijgbaarheid van grondstoffen, door een mensenstroom van gebieden zonder voedsel naar de rijkere landen. En op kortere termijn door CO2 heffingen.

Bijna 250 bedrijven hebben de verklaring ‘Dutch businesses endorse sustainability in COVID-19 recovery’ getekend, waarin zij pleiten duurzaamheid als hoeksteen te nemen voor de corona-herstelplannen. Laat dit geen loze belofte zijn, en blijf juist nu investeren in klimaatmaatregelen.

Was corona voor u dat zetje wat u nodig had nu écht te gaan voor MVO binnen uw bedrijf? Laat u dan inspireren door het IMPACT!-stappenplan . Wilt u meer weten? Neem dan contact met me op.

 

Biodiversiteit bevorderen: 10 praktische tips

Energiereductie, klimaatneutraal produceren, arbeidsomstandigheden, duurzamere verpakkingen, en duurzamere grondstoffen. Dat zijn de meest genoemde thema’s in MVO verslagen. Biodiversiteit bevorderen wordt daarentegen niet vaak specifiek genoemd. (Al kunnen andere thema’s hier wel indirect invloed op hebben.)

Door biodiversiteit bevorderen wél specifiek te benoemen krijgt het extra aandacht. Het is namelijk een zeer belangrijk thema. Zeker voor de levensmiddelensector: Alleen met behoud van biodiversiteit is langdurige voedselvoorziening gewaarborgd.

Zo is er geen bevruchting van fruitbomen zonder insecten, om maar een voorbeeld te noemen.

Ook heeft de levensmiddelensector veel invloed op biodiversiteit. Wat kunt u zelf doen? 10 praktische tips waar u direct mee aan de slag kunt:

10 praktische tips:

In de directe omgeving:

Industrie- en kantoorterreinen zijn meestal betonnen woestijnen. U kunt helpen deze om te vormen tot een groene oase. Bijkomend voordeel: Het is  goed voor het welzijn van uw medewerkers. Meer groen bevordert vitaliteit en creativiteit aldus de WUR.

1. Is het dak niet geschikt voor zonnepanelen, overweeg dan eens een groen dak. Naast dat het biodiversiteit bevordert, geeft het ook isolatie. Het levert dus ook nog eens energiebesparing op.

2. Richt de parkeerplaats groen in: plaats heggetjes, voeg een groene rand toe en bestraat met een waterdoorlatende laag. Plaats in de groene rand inheemse planten: goed voor de vogels en insecten.

3. Plaats enkele insecten- en/of bijenhotels

4. Groene gevels zijn net als groene daken verkoelend in de zomer. Er zijn meerdere mogelijkheden om uw gevels met planten te bedekken. Op de site van bouwwereld vind u verschillende mogelijkheden

5. Deel bloembommen uit aan je personeel en laat ze die in de buurt verspreiden. Zo doe je ook nog iets aan de bewustwording van uw medewerkers.

Indirect:

6. Serveer minder vlees in de kantine: de vleesproductie zorgt wereldwijd voor een enorme afname aan biodiversiteit. Breidt het aanbod uit met meer plantaardige alternatieven. Zie ook mijn eerdere blog over de week zonder vlees

Via leveranciers:

De meeste impact op de biodiversiteit kunt u waarschijnlijk hebben via de leveranciers van uw grondstoffen. Ga met uw leverancier in gesprek over hun mogelijkheden. Of kies voor leveranciers die hier al bewust mee bezig zijn. Voorbeelden:

7. Fruitboomgaarden kunnen veel diverser dan ze nu vaak zijn. Door hagen te plaatsen, wilde bloemen in te zaaien en gras minder vaak te maaien help je de insecten. De wilde bijen die erop af komen kunnen zorgen voor bestuiving en de sluipwespen voor natuurlijke bestrijding. En grote akkers met monocultuur hebben een zeer beperkte biodiversiteit. Door bloemrijke akkerranden te plaatsen en strokenteelt toe te passen kun je de biodiversiteit bevorderen.

8. Agroforestry: Combinatie van boomgaard en veehouderij. In Nederland veel ontwikkelingen in de pluimveehouderij, waar de kippenuitloop wordt gecombineerd met fruit of houtproductie.

9. Goed bodembeheer: Door intensieve bewerking  van de bodem in de reguliere landbouw is de bodem vaak verschraald. Door een andere manier van landbouw kan het leven weer terug gebracht worden in de bodem. Zie voor tips goedbodembeheer

Uitbesteden:

U hoeft niet alles zelf te doen, u kunt het ook (deels) uitbesteden:

10. Neem deel aan een initiatief dat biodiversiteit stimuleert. Koop bijvoorbeeld thee bij PTThee, schaf een aantal bunds aan bij Just Diggit, steun de Vlinderstichting, steun Stichting Oasebos of neem deel aan een Tiny Forest.

Biodiversiteit meten:

Wilt u weten welk effect uw maatregelen hebben? Dan kunt u biodiversiteit laten meten. Bv via Ecochain , De ReCiPe-methode of BESmetrics.

In gesprek met De Berghoeve Brouwerij

Via via kom ik op de site van Berghoeve Brouwerij terecht. De passie voor bier straalt ervan af. Ook is meteen duidelijk dat de eigenaren Jurgen en Geralda Bootsveld duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. Dat maakt me nieuwsgierig. Een week later rijd ik al naar Den Ham voor een “In gesprek met…”.

Als ik het terrein op rij, zie ik al meteen het grote dak vol zonnepanelen. Deze blijken ruim voldoende om in de energiebehoefte van de brouwerij en het woonhuis te voorzien. “Volgende week komt de elektrische auto, die kan daar ook volledig mee van eigen stroom worden voorzien”, aldus Jurgen, waarmee ik dit gesprek zal voeren.

Hoe is jullie passie voor bier ontstaan?

“We hebben onze passie voor bier gekregen tijdens onze studie in Bolsward. Op onze studentenkamer brouwden we ons eerste bier. We zijn steeds verder gegaan  met experimenteren en toen de boerderij van mijn schoonouders ter overname beschikbaar kwam hadden we de kans onze

droom waar te maken. We hebben de boerderij omgebouwd tot een brouwerij met daarbij een proeflokaal”.

De brouwerij is kleinschalig. En dat willen ze ook zo houden. Daardoor is er veel ruimte om te experimenteren en te innoveren. Elk brouwsel is anders. Dat is ook de kracht van deze brouwerij: “De afnemer wil zich graag onderscheiden met speciaalbiertjes die niet overal te koop zijn. En daarvoor zijn ze bij de Berghoeve aan het juiste adres!”.  Er wordt geëxperimenteerd met grondstoffen, verschillende procedés maar ook  met bijvoorbeeld het lageren op verschillende soorten houten vaten, waarbij met name de bieren op whisky vaten inmiddels zeer populair zijn.

Hoe gaan jullie bij De Berghoeve Brouwerij om met duurzaamheid?

Duurzaamheid is een van de uitgangspunten voor de bedrijfsvoering van de Berghoeve Brouwerij: ’Het koelwater dat we gebruiken om het bier te koelen gebruiken we in de zomer om gewassen te sproeien’ geeft Jurgen als voorbeeld. Op termijn willen ze het land aankopen voor en achter de brouwerij en daarop hun eigen gerst gaan verbouwen, waarvoor het spoelwater dan ook weer gebruikt gaat worden. ‘Uiteindelijk streven we naar een volledig circulair bedrijf’.

“Uiteindelijk streven we naar een volledig circulair bedrijf”

Andere maatregelen die nu al genomen zijn, naast de al genoemde zonnepanelen, zijn de inkoop van lokale grondstoffen en het afvoeren van bierbostel naar een lokale koeienboerderij. Deze samenwerking zou uiteindelijk moeten leiden tot de kringloop bierbostel- koeienvoer-mest-gerst. Met de komst van de elektrische auto wordt ook het uitleveren van het bier duurzaam.

Verbinding met lokale bedrijven

Bij Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen behoort ook verbinding met de buurt en samenwerking met lokale bedrijven. Zo is er een samenwerking met de lokale wijnboer waarmee ze een bier-wijnhybride hebben ontwikkeld.

Ook de omgeving, het mooie Twentse landschap, heeft hun aandacht. Jurgen laat me een foto zien: ‘Kijk, deze patrijzen. Die zag ik hier, gewoon in onze tuin. Dat is toch prachtig? Dat moeten we zien te behouden!”. Ook zijn er regelmatig fazanten te zien. Wanneer er meer land aangekocht is, zal er dan ook zeker gekeken worden naar mogelijkheden voor het stimuleren van biodiversiteit.

Steeds nieuwe mogelijkheden

Jurgen en Geralda blijven zoeken naar mogelijkheden om verder te verduurzamen. Tijdens ons gesprek kwamen er al leuke en interessante ideeën naar voren die we samen zullen gaan uitwerken. Zo opperde ik het idee om reststromen van dichtbij gelegen boerderijen als grondstof te gaan gebruiken, bv rest-aardappels. Zo heb je een uniek én duurzaam bier, en sla je dus 2 vliegen in 1 klap.

Inspiratie en Proeverij

Wilt u ook genieten van uniek en duurzaam bier? En bent u ook benieuwd naar hun verhaal?  Boek dan eens een proeverij op deze mooie brouwerij, en maak kennis met deze bevlogen mensen. Tevens kunnen zij inspiratie geven voor uw zakelijke uitjes zoals hei sessies en dergelijke.

Nog een In Gesprek met lezen? Zie hier mijn gesprek met Tony's.

Start-ups tegen food waste

Food waste blijft een groot probleem, zeker onder verse producten. Ruim 30% van alle groente en fruit belandt in de GFT bak. Daar moet iets tegen gedaan worden, vonden ook deze start-ups tegen food waste:

Een sticker tegen Food waste

Kan een eenvoudige sticker groente en fruit langer houdbaar maken? Ja, zo claimt start-up Stixfresh. “STIXFRESH is eenvoudig: plak StixFresh-stickers gemakkelijk op appels, peren, avocado’s, kiwi’s, mango’s, sinaasappels en andere citrusvruchten om ze stevig, zoet en sappig te houden” aldus het kersverse bedrijf uit Kirkland, VS. Ze claimen een langere houdbaarheid van wel 2 weken. Door gebruik van  alleen natuurlijke ingrediënten, zonder chemicaliën. Om hun bedrijf verder van de grond te krijgen starten ze binnenkort een crowd funding.

Of liever een poeder?

Apeel sciences doet het met een poeder. Het eetbare poeder wordt gemengd met water om een coating te creëren. Als basis voor de poeder gebruikt Apeel delen van planten die op boerderijen achterblijven, zoals tomatenschillen, zaden en pulp. Daaruit haalt Apeel bepaalde lipiden. Door deze vervolgens in specifieke verhoudingen te mengen afhankelijk van het product, wordt voor elk type groente en fruit de ideale beschermende barrière gecreëerd. Zelfs zacht fruit als frambozen en aardbeien kan ermee gecoat worden. De coating verdubbelt te houdbaarheid van de producten, aldus Apeel.

Een sachet kan ook

Ook Hazel technologies pakt voedselverspilling aan door de houdbaarheid van producten te verlengen. Het bedrijf maakt inlegzakjes met 1-MCP-technologie. Deze kun je tijdens de oogst in de dozen met bulkproducten leggen. De sachets van 3,5 cm zijn biologisch afbreekbaar. Door de stoffen in de sachets wordt de stofwisseling van de producten verminderd en de weerstand tegen het plantenhormoon ethyleen verhoogd. Dit vertraagt ​​de rijping en afbraak van de producten, waardoor de houdbaarheid van groenten en fruit wordt verlengd.

Mooie initiatieven die onze food waste weer een stukje kunnen laten dalen!

NB: Zelf iets doen tegen food waste? Zie mijn eerdere blog met 10 tips voor uw bedrijf.

Paddenstoelen: duurzaam en veelzijdig

Duurzaam en veelzijdig

Paddenstoelen zijn lekker en op vele manieren te gebruiken in de keuken. In alle wereldkeukens wordt er gebruik gemaakt van verschillende soorten paddenstoelen. Daarnaast bevatten ze veel eiwitten en mineralen. Ze worden dan ook al veel ingezet in de levensmiddelenindustrie voor vleesloze producten. Vega-bitterballen en kroketten, champignonburgers, en zo kunnen we wel even doorgaan.

Omdat ze snel groeien en niet veel meer nodig hebben dan vocht en afval, zijn ze ook zeer duurzaam. Ze worden dan ook  niet voor niets genoemd als 1 van de categorieën in de 50 future foods.

Blend-it

Champignons zijn ook geschikt als gedeeltelijke vervanger van vlees: vervang een deel van je burger door champignons en je krijgt een heerlijke burger. De textuur en typische vleessmaak blijft zo behouden, terwijl de paddenstoelen een extra dimensie toevoegen aan de umami beleving en voor minder vleesconsumptie zorgen. Win-win!

Verpakkingsmateriaal

Paddenstoelen als vleesvervanger kenden we al, maar als verpakkingsmateriaal?

Ja, dat kan! Ecovative maakt er een biobased ‘piepschuim’ van. Ze gebruiken mycelium, de vertakte schimmeldraden van paddenstoelen, als bindmiddel. Dit voegt het bedrijf toe aan landbouwafval. Het mycelium hecht dit afval, zoals maïsstengels en kaf, aan elkaar. Het resultaat is een biologisch afbreekbaar materiaal. Volgens Ecovative breekt het materiaal in een tuin binnen enkele weken biologisch af. Door het materiaal in mallen te laten groeien kan het alle vormen aannemen.

Umami

Gedroogde paddenstoelen hebben een sterke umami smaak. Deze kan ingezet worden als smaakversterker en als (gedeeltelijke) zoutvervanger. Scelta mushrooms claimt dat 25-50% zoutreductie mogelijk is met hun smaakversterker op basis van champignons.

Paddenstoelen als opruimers

Paddenstoelen zijn de opruimers in de natuur. De ruimen alle natuurlijke afval op. Maar ook niet-natuurlijk afval als plastic en olie blijken ze te kunnen opruimen: De plastic-etende paddenstoel is in 2017 ontdekt in een Pakistaanse stortplaats. De onderzoekers ontdekten dat de desbetreffende schimmel geschikt is voor het afbreken van plastic, waaronder polyesterpolyurethaan. De oplossing voor het plastic probleem?

Helpen voorkomen van hongersnood

Voedzame paddenstoelen kunnen snel worden geteeld in vluchtelingenkampen met zeer eenvoudige middelen.

Biobrandstof

Bepaalde paddenstoelen kunnen worden omgezet in biodiesel. Omdat paddenstoelen groeien op afval hoeft dit niet ten koste te gaan van de voedselvoorziening.

Leer

Minder interessant voor de food industrie, maar toch een leuk weetje: van paddenstoelen wordt ook leer gemaakt. Handtassen schoenen, riemen en portemonnees: ze zijn allemaal verkrijgbaar van dit duurzame materiaal.

Kortom een zeer veelzijdig product! Wat gaat u doen met de paddenstoel?

Eerste resultaten IMVO convenant Voedingsmiddelen

Eerste monitoring IMVO convenant gereed

Vorig jaar juli is het IMVO convenant Voedingsmiddelen ondertekend door het FNLI, het CBL en de KNSV. Doel is dat al hun leden, direct of indirect aangesloten, binnen de looptijd van het convenant tot adequaat IMVO-risicomanagement oftewel due diligence komen.  Dit om uiteindelijk de hele voedselketen duurzamer en eerlijker te maken.

De eerste monitoring heeft plaatsgevonden: Via een self-assessment is de voortgang in kaart gebracht en weergegeven in een rapport.

IMVO Stappenplan

De FNLI heeft een stappenplan voor haar leden ontwikkeld om IMVO-risicomanagement te implementeren en enkele workshops hierover  opgezet voor branches/sectoren waarbij bedrijven uit dezelfde sector in discussie gaan over mogelijke risico’s die ze tegenkomen in de keten en hoe ze die risico’s gezamenlijk kunnen aanpakken.

34 bedrijven

47% van de kleinere levensmiddelenbedrijven heeft een IMVO beleid, tegen 77% van de grote bedrijven, zo bericht het FNLI. 29% heeft daarbij de risico’s in de keten in kaart gebracht. Voor een eerste jaar niet verkeerd: veel bedrijven zijn aan de slag gegaan, vooral met inventariseren van de keten. De volgende stap is daadwerkelijk actie ondernemen om de keten te verbeteren.

Als je iets dieper kijkt, zie je echter dat slechts 34 bedrijven de monitoringstool hebben ingevuld. Ik kan niet achterhalen of er bewust een steekproef is genomen of dat slechts 34 bedrijven de tool hebben gebruikt en ingevuld. Als dat zo is, is er nog veel te doen!

Te klein voor invloed? Samenwerken!

“If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito in the room.”

Voor kleinere bedrijven is het lastig met IMVO aan de slag te gaan, ze denken een te kleine speler in de keten te zijn om invloed te hebben. Samenwerking met leveranciers en andere bedrijven is dan de volgende stap.

Meer tips over de aanpak van IMVO vindt u in mijn blog die ik hier eerder over schreef. Samen met andere bedrijven sparren en duidelijke handvatten hoe verder te gaan met IMVO/ Due dilligence? Volg dan mijn workshop IMVO.

 

 

Verbod Wegwerpplastic: wat betekent dat voor u?

Verbod Wegwerpplastic: ook een thema voor úw bedrijf

“Dat verbod op wegwerpplastic, dat gaat toch over plastic bestek en bordjes? Dat is meer iets voor de cafetaria’s”, zou u kunnen denken. Onder andere ja, maar u krijgt er ook mee te maken! Hieronder leg ik uit waarom en waar u zoal aan moet denken.

Er valt namelijk meer onder, en ook de levensmiddelenindustrie verpakt wegwerpplastic mee in zijn producten. Bovendien zijn er meer maatregelen aangekondigd waar u rekening mee dient te houden.

Wat betekent het verbod voor u?

Lees “Verbod Wegwerpplastic: wat betekent dat voor u?” verder